Box invaren met zeilboot

Hoe vaar je een box in met een zeiljacht?

Een van de lastigste manieren om af te meren is toch wel het invaren van een box in een haven. Als je eenmaal in de box ligt, ben je wel weer verzekerd van een rustige nachtrust!
Er komen een aantal gevaren om de hoek kijken bij het afmeren in een box:
– de box is te smal of te kort
– de wind staat haaks op de box

Alvortens een box in te varen is het verstandig om aan de havenmeester te vragen of de box groot genoeg is. Over het algemeen wijst de havenmeester een box toe en zal het dus goed moeten gaan. Mocht je twijfelen aan je stuurmanskunsten, geeft dit dan aan bij de havenmeester zodat hij een bredere box kan toewijzen!

Een box heeft 4 landvasten nodig, zorg er dan ook voor dat alle 4 de landvastenklaar liggen op het dek. De achterste 2 landvasten kunnen alvast in een lus worden klaargelegd en daarna langs de kikker. Dan kan de stuurman de achterlandvasten zelf eventueel vasthouden en vastzetten.
Stootwillen kunnen worden klaargemaakt, maar hang deze nooit overboord! Als de romp vlak langs een paal gaat zal de stootwil erachter blijven hangen waardoor de boot in de box gaat draaien met heftige gevolgen. Maak de fenders wel vast aan de railingdraad maar leg ze in het gangboord zodat je ze eenvoudig en snel overboord kunt schoppen zodra nodig.

Bepaal vooraf waar de wind vandaan komt ten opzichte van de box, en stem dit af met de bemanning. Focus alleen op de belangrijkste landvasten. Vooral bij halve wind zijn de 2 loef-landvasten (daar waar de wind vandaan komt) het belangrijkste.
Indien er sprake is van een stuurman en 1 bemanningslid, vaar dan rustig de box in, en laat de bemanningslid vanaf het midden van het schip de belangrijkste achterlandvast om de paal leggen. Daarna loop het bemanningslid naar voren naar de preekstoel.
De stuurman vaart rustig verder, en kan zodra het schip stil ligt de achterlandvast aantrekken en om de kikker beleggen. Focus niet teveel op de achterlandvast, maar stuur eerst de boot rustig de box in en rem deze af op de motor. Pas als het schip stil ligt wordt de achterlandvast strak getrokken. De andere achterlandvast kan met een mooie worp on de paal worden geworpen, of eventueel kan de voorlandvast worden gevierd zodat het schip wat naar achteren gaat. Doordat de 2 meest noodzakelijke landvasten al veilig zijn gesteld is er alle tijd om dit nog voor elkaar te maken.

Veelgemaakte fouten bij het invaren van een box:
– te hard varen;
– geen voorbereiding;
– stootwillen hangen buitenboord;

Mocht je twijfelen over je eigen capaciteiten, huur dan een schipper in bij Happy Sailing om het afmeren in een paar uur onder de knie te krijgen!

Bart Kamphuis heeft hieronder een mooie video gemaakt van deze theorie:

Reageren is niet mogelijk